Do próby może przystąpić harcerka lub harcerz, która (-y): - zdobyła (-ył) stopień ochotniczki / młodzika (jeśli nie posiada stopnia ochotniczki / młodzika, realizuje próbę tropicielki / wywiadowcy poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzedniego stopnia)
- aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny
Zalecany czas trwania próby: 6-12 miesięcy Wymagania stopnia Praca nad sobą - Notuję sytuacje, w których postąpiłam (-em) zgodnie i niezgodnie z Prawem Harcerskim, a na ich podstawie dokonałam (-em) wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym szczególnie chciałabym (-łbym) mocno popracować.
- Robię codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.
- Ukończyłam (-em) próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam (-em) ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych.
Życie rodzinne - Przygotowałam (-em) uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam (-em) w przygotowaniach świąt rodzinnych.
- Znam historię swojej rodziny.
- Rozmawiam z rodziną o swoich problemach.
Zaradność życiowa - Osiągnęłam (-em) dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.
- Uczestniczyłam (-em) w akcji zarobkowej drużyny.
- Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
- Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
- Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam (-em) swoje osiągnięcia.
- Systematycznie ćwiczę znajomość języka obcego.
- Korzystałam (-em) z informacji PKS, PKP, uzyskałam (-em) potrzebny numer telefoniczny i znalazłam (-em) potrzebną informację w internecie.
Wiedza harcerska - Znam najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego.
- Wiem, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.
- Wiem, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.
- Znam historię swojej drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu). Wiem, jakie cechy bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować.
- Wiem, kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi.
- Znam nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich oznaczania na mundurze. Wiem, jakie sznury noszą instruktorzy komendy hufca, komendy chorągwi, Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich miejsce w strukturze ZHP.
- Przeczytałam (-em) minimum dwie książki o tematyce harcerskiej.
Techniki harcerskie - Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam (-em) służbę samarytańską, np. na wycieczce, biwaku, festynie.
- Wyznaczyłam (-em) azymuty w terenie. Wykonałam (-em) szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam (-em) do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam (-em) w nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam (-em) "na oko" odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu. W pomiarach wykorzystałam (-em) wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy.
- Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam (-edłem) oznaczonym szlakiem.
- Uczestniczyłam (-em) w rozstawianiu obozu. Zbudowałam (-em) proste urządzenie obozowe lub wykonałam (-em) element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam (-em) je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam (-em) posiłek dla zastępu na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.
- Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne pory roku.
- Nadałam (-em) i odebrałam (-em) wiadomość przekazaną alfabetem Morse'a.
- Odnalazłam (-em) w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.
- Obserwowałam (-em) wybrane zwierzę i opowiedziałam (-em) innym (w zastępie, w drużynie lub w klasie) o swoich spostrzeżeniach.
- Wykonałam (-em) pożyteczną pracę na rzecz przyrody.
Postawa obywatelska - Znam obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
- Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta upamiętniają. Przygotuję z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.
- Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.
- Wiem, kto jest protektorem ZHP.
- Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii Europejskiej.
W okresie próby uczestniczyłam (-em) w realizacji co najmniej czterech zadań zespołowych i jednym biwaku. Zdobyłam (-em) w czasie trwania próby przynajmniej trzy sprawności, w tym przynajmniej jedną dwugwiazdkową. Uwaga. Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w środowisku.
|