Do próby może przystąpić harcerka / harcerz, która (-y): - dobyła (-ył) stopień tropicielki / wywiadowcy (jeśli nie posiada stopnia tropiciela / wywiadowcy, realizuje próbę pionierki / odkrywcy poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni)
- aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny
- należy do drużyny starszoharcerskiej
Zalecany czas trwania próby: 9-12 miesięcy Wymagania stopnia Praca nad sobą - Określiłam (-em) swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.
- Aktywnie realizuję obowiązki wynikające z mojej wiary.
- Wykazałam (-em), że potrafię poświęcić własną przyjemność na rzecz obowiązku.
- Zdobyłam (-em) nową umiejętność przydatną w gospodarstwie domowym.
- Rzetelnie wykonuję swoje obowiązki domowe.
- Zapisuję ustalone terminy i wyznaczone zadania, jestem punktualna (-ny) i obowiązkowa (-ny)...
- Wzięłam (-ąłem) udział w zaplanowaniu i zorganizowaniu akcji zarobkowej dla drużyny.
- Dbam o sprzęt drużyny. Brałam (-em) udział w jego konserwacji.
- Dbam o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu, prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami okresu dojrzewania.
- Załatwiłam (-em) powierzoną mi sprawę w instytucji lub urzędzie.
- Zorganizowałam (-em) wyjście zastępu lub drużyny (grupy koleżanek lub kolegów) do kina, teatru, na koncert, do muzeum lub inną imprezę kulturalną.
- Potrafię w prostych sytuacjach porozumieć się w języku obcym.
- Umiejętnie korzystam z Internetu (wyszukuję potrzebne informacje, posiadam adres e-mail).
Doskonalenie harcerskie - Potrafię wskazać główne etapy w dziejach harcerstwa.
- Odwiedziłam (-em) komendę mojego hufca. Znam adres komendy mojej chorągwi i Głównej Kwatery. Wiem, jak nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi, Naczelnik ZHP i Przewodniczący ZHP.
- Wiem, jakie inne organizacje harcerskie działają w Polsce.
- Czytam książki o tematyce harcerskiej.
- Znam strukturę ZHP.
- Potrafię ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.
- Odnalazłam (-em) na mapie miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam (-em) w czasie gry terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy topograficznej. Na podstawie mapy topograficznej określiłam (-em) długość trasy, nachylenie terenu, przybliżony czas marszu, azymut na dany punkt. Zmierzyłam (-em) w terenie odległość i wysokość.
- Kierowałam (-em) budową urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem sprawnie posługiwać się sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co najmniej 10 węzłów i znam ich zastosowanie.
- Brałem udział w organizacji wycieczki zastępu lub drużyny.
- Wyrobiłam (-em) w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło, segreguję odpady).
- Wiem, co to jest park narodowy, park krajobrazowy i rezerwat przyrody. Wymienię kilka polskich parków narodowych oraz wskażę występujące w nich osobliwości przyrodnicze. Odwiedziłam (-em) jeden z parków narodowych, krajobrazowych lub rezerwatów.
Poszukiwanie pól służby - Poznaję historię swojej miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją spośród innych (np. znane postacie, historyczne wydarzenia, zabytki, sztuka ludowa).
- Wiem, na czym polega demokracja. Brałam (-em) udział w demokratycznym podejmowaniu decyzji.
W okresie próby uczestniczyłam (-em) w obozie lub zimowisku harcerskim oraz w co najmniej dwóch biwakach lub rajdach, zrealizowałam (-em) co najmniej trzy projekty, w tym przynajmniej jeden na rzecz środowiska (np. szkoły, osiedla). Zdobyłam (-em) w tym czasie przynajmniej trzy sprawności (dwugwiazdkowe lub trzygwiazdkowe). Uwaga! Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w środowisku. |