Do próby może przystąpić harcerka lub harcerz, która (-y): - zdobyła (-ył) stopień pionierki / odkrywcy (jeśli nie posiada stopnia pionierki / odkrywcy, realizuje próbę samarytanki / ćwika poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni)
- aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny
- należy do drużyny starszoharcerskiej
Zalecany czas trwania próby: 9-12 miesięcy Wymagania stopnia Praca nad sobą - Znam swoje dobre strony. Rozwijam je i potrafię wykorzystać na rzecz innych.
- Poszukuję autorytetów. Czerpię z nich motywację do pracy nad sobą.
- Czynnie uczestniczę w formach rozwoju duchowego, np. kuźnica, dyskusja, rekolekcje, pielgrzymka.
- Racjonalnie organizuję własny czas. Planuje przebieg dnia, tygodnia.
- Znam zasady dobrego wychowania, potrafię ubrać się odpowiednio do sytuacji.
- Potrafię korzystać z osiągnięć postępu technicznego, przestrzegam przy tym zasad kultury (np. znam zasady etykiety, wiem, jak korzystać z telefonu komórkowego w miejscach publicznych, kontroluję czas spędzany przy komputerze).
- Udoskonaliłam (-em) swoją technikę uczenia się lub poprawiłam (-em) oceny z wybranych przedmiotów szkolnych.
- Systematycznie oszczędzam pieniądze na określony cel.
- Uczę się języka obcego i potrafię wykorzystać jego znajomość (np. przetłumaczyłam (-em) artykuł, nawiązałam (-em) korespondencję ze skautem lub skautką).
- Zrobiłam (-em) przegląd swego tygodniowego jadłospisu pod kątem wartości odżywczych, wyciągnęłam (-ąłem) wnioski i wprowadziłam (-em) poprawki na przyszłość. Znam skutki niedożywienia i przejadania się.
- Potrafię udzielić pierwszej pomocy, w razie potrzeby potrafię zastosować resuscytację (ogól czynności prowadzących do przywrócenia podstawowych czynności życiowych).
- Włączyłem się do prowadzenia gospodarstwa domowego. W trakcie próby przejąłem na siebie dodatkowe obowiązki.
- Załatwiłam (-em) sprawy organizacyjne biwaku, wycieczki, obozu (np. zakup biletu zbiorowego, ubezpieczenie, przygotowanie wykazu potrzebnego sprzętu, prowadzenie rachunków).
Doskonalenie harcerskie - Wyspecjalizowałam (-em) się w wybranej dziedzinie harcerskiej (techniki harcerskie lub inna dziedzina pomocna w pracy drużyny). Kierowałam (-em) projektem dotyczącym tej dziedziny.
- Przeczytałam (-em) przynajmniej jedną książkę, która pogłębiła moją wiedzę o dziejach ruchu harcerskiego lub skautowego. Zaprezentuję innym (w zastępie, drużynie lub w klasie) wybrane zagadnienie lub znaczącą postać z dziejów harcerstwa.
- Zorganizowałam (-em) według własnego pomysłu akcję zarobkową w drużynie lub nawiązałam (-am) pożyteczne dla drużyny kontakty (z osobą, instytucją).
- Znam cele działania Związku Harcerstwa Polskiego.
Poszukiwanie pól służby - Jestem wrażliwa (-wy) na potrzeby drugiego człowieka - świadomie i odpowiedzialnie podejmuje stałą służbę.
- Sporządziłam (-em) "mapę potrzeb" występujących w najbliższej okolicy i uczestniczyłam (-em) w projekcie (zadaniu) odpowiadającym na którąś ze wskazanych potrzeb.
- Orientuję się w bieżących wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych kraju.
- Znam najważniejsze prawa i obowiązki obywateli RP.
- Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam (-em) swoje osiągnięcia.
- Przeprowadziłam (-em) zwiad tematyczny (np. poznając przyrodę, kulturę, historię, współczesne życie społeczne i gospodarcze, poznając ciekawe osoby, mało znane miejsca, zapomniane pamiątki historyczne). Sporządziłam (-em) dokumentację zwiadu (zawierającą np. opisy, wywiady, pamiątki, fotografie, spis lektur na wybrany temat). W interesujący sposób przedstawiłam (-em) ją w drużynie.
W okresie próby uczestniczyłam (-em) w co najmniej trzech projektach. W czasie próby zdobyłam (-em) co najmniej trzy sprawności (dwugwiazdkowe i trzygwiazdkowe). Uwaga. Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w środowisku. |